3 tips wanneer je peuter vloekt
Gebruikt je kind af en toe woorden die hij of zij onmogelijk thuis kan hebben opgepikt? Lees hier waarom hoe je kunt leren dat dit verkeerd is.
Luister naar de woorden die kinderen in de peuterklas gebruiken. Je zult vaststellen dat hun woordenschat niet zo onschuldig is als je misschien dacht. Hun gesprekken zijn doorspekt met agressieve uitdrukkingen. Sommige zijn simpelweg vloeken van volwassenen. Andere, zoals "poephoofd", zijn uniek voor jonge kinderen.
Kinderen leren de betekenis van de meeste woorden vanuit de context waarin ze worden gebruikt. Daarom vraagt een peuter soms om "melk" terwijl hij of zij eigenlijk iets heel anders wil drinken. Voor een peuter is "melk" simpelweg het woord dat verband houdt met drinken.
Hulpmiddelen om de aandacht te trekken
Vraag je een vierjarige waarom hij een vies woord gebruikt. Dan antwoordt hij of zij waarschijnlijk "dat is wat je zegt als je wilt dat mensen je aandacht geven". Die opmerking laat zien aan dat ook een peuter de kracht van woorden begrijpt, ook al weet hij of zij niet altijd hun exacte betekenis.
Dr. Timothy B. Jay, professor in de psychologie in Massachusetts, bestudeerde de patronen van vloeken en andere vormen van agressief taalgebruik onder kinderen. Hij concludeerde dat meisjes het voortouw nemen. Net als op andere gebieden van verbale ontwikkeling. Gemiddeld kennen drie- en vierjarige meisjes 23 agressieve uitdrukkingen en vloeken. Bij jongens is dat maar 17.
Als ouders vinden we het misschien vervelend dergelijke taal te horen van een lief uitziende peuter, maar het is belangrijk om niet alleen te begrijpen waarom kinderen op die manier praten, maar je ook te realiseren dat hun interpretatie van deze woorden vaak heel anders is dan de onze.
Krachtige woorden, krachtige emoties
Een driejarige gebruikt wellicht ‘poep-en-plastaal' om een speelgenootje te plagen. Ze bedoelen het natuurlijk allemaal niet letterlijk. In plaats daarvan is het een manier voor hen om eigen recente toilettraining of een huidige worsteling daarmee te 'verwerken'.
Hetzelfde geldt voor een peuter die een vriendje een 'schijter' noemt. Dit zijn jaren van intense emoties. Peuters leren hun emoties beter onder controle te krijgen. Door iemand anders een schijter te noemen, kan een kind de boodschap uitsturen dat hij of zij zelf niet bang is. Ook in dit geval weerspiegelt de taal van het kind de ontwikkelingsproblemen waarmee het in zijn eigen leven te maken heeft.
Voorkomen dat je kinderen schuttingtaal te horen krijgen, is buitengewoon onwaarschijnlijk. Je hoort het overal op de peuterschool, op het speelterrein en op televisie, zelfs als deze woorden thuis nooit worden gebruikt. De echte uitdaging is kinderen te leren dat dergelijk taalgebruik sociaal onacceptabel is. En hen helpen de verbale vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om zichzelf uit te drukken zonder die taal.
3 nuttige tips
Wat kun jij doen?
Negeer het gedrag van je peuter. Schuttingtaal is lang niet zo leuk als volwassenen er geen probleem van maken. Je kind zal zijn aandacht gauw naar iets anders verleggen.
Leer je kinderen alternatieve uitdrukkingen. Net als bij ander probleemgedrag geldt dat je beter een alternatief aanbiedt dan je kind iets volledig te verbieden. Zo weet je kleintje dat je je bewust bent van zijn sterke emoties.
Probeer thuis het goede voorbeeld te geven. Je kinderen nemen snel taalgebruik van je over.
In Vraag en antwoord leer je kind grenzen aan en Geslachtsbewustzijn van je peuter leer je meer over onderwerpen die hier dicht bij aanleunen.
Ontdek meer over Peuter (ouder dan 12 maanden)
Word Pampers lid en krijg